Wednesday, August 18, 2010

Kenyérlángos


Így aztán valamikor délután megfőztem két kisebb krumplit, majd leszűrtem, összetörtem és kihűtöttem. Amikor pedig a férjem jelezte, hogy ő bizony elindult hazafelé, elővettem a mérleget, alapanyagokat és nekiugrottam a munkának.


A lisztet a mixer táljába mértem, hozzászórtam az expressz élesztőt, elkevertem a lisztben. Beletettem a kihűlt tört burgonyát, majd sót, csipetnyi cukrot adtam hozzá, és kevés langyos vízzel elkevertem. Ezután a tálat a helyére illesztettem és a víz kortyonkénti adagolása mellett elkezdtem dagasztatni a géppel. Amikor már összeállt, hozzáadtam egy evőkanál olajat, azt is beledolgoztattam a tésztába. Kissé még tapadós, lágyabb, de szépen kidolgozott tésztát kaptam eredményül.
A sütőt bekapcsoltam 200-210 °C-ra. A megdagasztott tésztát lisztezett deszkára borítottam, gömbölyítettem, majd a tepsi méretére nyújtottam. A levehető oldalú tepsibe sütőpapírt szorítottam és belehelyeztem a tésztát. Körben megigazítottam, hogy kitöltse a formát, majd hagytam 15 percig pihenni. Ezután a sütőbe tettem és kb. 10 perc alatt elősütöttem.


Amíg a tészta pihent, majd "elősült", a rátéteket felszeleteltem. A füstölt szalonnát felkockáztam, zsírját kisütöttem (fehér szalonnám volt csak itthon: megfelelt, de húsossal finomabb). A tejfölt reszelt fokhagymával és egy evőkanálnyi szalonnazsírral elkevertem. Az elősütött tésztát vastagon megkentem a tejföllel, rászórtam a kisütött szalonnát, a kolbászt és a hagymát, majd visszatoltam a sütőbe. Addig sütöttem, míg a tejföl kissé színt kapott.


Csoda finom lett. A tészta szerintem szép lett, kellően megkelt, és ami a lényeg: ha a fotózgatást, komótos előkészülést és persze a tört krumplival történő vacakolást - ezek ugye nem feltétlenül szerves elemei egy kelteknek :D - leszámítom, másfél óra alatt morzsája sem maradt a vacsoránknak. Hagyományos élesztővel ennyi idő jóformán az első kelesztéshez kell.
Nekem tetszik. :) Azt, hogy mi minden van egy ilyen élesztőben, inkább nem akarom tudni :D, de alkalmanként, egy-egy gyors pizzához vagy hasonló finomsághoz, nekem meg fog felelni.


Hozzávalók (kb. 25x35 cm-es tepsihez)...
...a tésztához:
37,5 dkg kenyérliszt (vagy 25 dkg sima liszt és 12,5 dkg rétesliszt), 1 csomag Dr. Oetker expressz élesztő, 15 dkg főtt, áttört és kihűtött krumpli, 10 g só, csipet cukor, kb. 2,2 dl langyos víz, 1 evőkanál olaj;
...a feltéthez: 250-300 g tejföl, 2 gerezd fokhagyma (vagy ízlés szerint), ízlés szerinti mennyiségben: hagyma, pirított szalonnakocka, esetünkben füstölt kolbász, de lehet rátenni pl. reszelt sajtot stb.
A recept természetesen hagyományos élesztőre is áll, de akkor keleszteni kell a tésztát. Friss élesztőből kb. 2 dkg-ot használnék ehhez az adaghoz.

Forrás:
Egycsipet

No comments:

Post a Comment