Thursday, August 12, 2010

Aranygaluska

Már régóta ki akartam próbálni, hogy milyen is a házilag elkészített aranygaluska igazi vaníliasodóval, de mindig olyan bonyolultnak tűnt az elkészítése.

Mígnem egy napon megtaláltam itt a megfelelő receptet.

Mondanom sem kell, hogy azóta minden héten el kell készítenem, sőt múlt héten egyenesen dupla adagot kellett belőle csinálnom (el lehet képzelni két nagy tepsi galuskát és másfél liternyi sodót...durva volt!)

Hozzávalók (kb. 6 adaghoz):

A tésztához:
250 g liszt (BL55)
25 g porcukor
25 g vaj
20 g élesztő
3 g só (vigyázat ezt inkább utoljára add hozzá az élesztő miatt!)
1 db egész tojás
130 ml tej
1 db citrom héja

A vaníliasodóhoz:
750 ml tej
1 db vaníliarúd belseje
4 db tojássárga
50 g cukor
40 g liszt
kevés rum (elhagyható, én enélkül csináltam)

A szóráshoz, kenéshez:
80-100 g darált dió
80-100 g kristálycukor
olvasztott vaj

A diót és a krisztálycukrot csak nagyjából írtam bele, nem muszáj pontosan lemérni.

Elkészítés:

A tésztát összegyúrod (én itt segítségül hívtam Tefal keverő spiráljait, igen hasznosak), majd pihentesd kb. 30-40 percet. A sót azért keverd bele utoljára, nehogy az élesztővel közvetlenül érintkezzen.

Keverd össze a diót és a cukrot, illetve egy kb. 26 cm-s kapcsos tortaformát vajazz ki és lisztezd be. Nyújtsd ki nagyjából 2 cm vastagságúra a tésztát (én csak kézzel kihuzogattam és lapitgattam, ez is megteszi), majd pogácsaszaggatóval, vagy egy kisebb méretű pohárkával szaggasd ki maradék nélkül (a lényeg, hogy nem muszáj szép kereknek lenni, csak nagyjából egyformák legyenek).

Egyesével jól kend be az olvasztott vajjal és hempergetsd meg a cukros dióban. Ezek után rakosgasd bele a formába jó szorosan egymás mellé. A mradék cukros diót pedig szórd a tetejére.

Megint lehet pihentetni 30-40 percet, nagyon szépen fel fog jönni. Előmelegített sütőben 175 fokon kb. 30-35 perc alatt szépen aranybarnára fog sülni

Amíg kel a tészta el is lehet készíteni a sodót:

Lisztet és a cukrot keverd össze, majd add hozzá a tojás sárgákat és 100 ml tejet. A maradék tejet forrald fel a vaníliarúd kikapart belsejével.

Ha felforrt, folyamatos kevergetés mellett óvatosan öntsd a tojásos alaphoz. Majd mehet vissza a lábasba egy rotyantásnyi ideig (persze kevergesd, mert közben egyrészt odakozmálhat, másrészt pedig nem akarsz csomós sodót).

Kész a tészta, kész a sodó, jó étvágyat!!!


Forrás:

La cuisine de Christine

No comments:

Post a Comment